نحوه محاسبه حقوق و دستمزد 1403 + فرمول و آموزش گام به گام با مثال کاربردی

نحوه محاسبه حقوق و دستمزد 1403 و آموزش گام به گام محاسبه حقوق و دستمزد به همراه مثال عملی و فرمول

نحوه محاسبه حقوق و دستمزد 1403 – محاسبه حقوق از جمله مهارتهای لازم برای هر حسابدار یا حتی کارفرما و کارگر است. برای محاسبه حقوق پرسنل در هر شرکت با کارگاه علاوه بر اینکه باید اطلاعاتی در رابطه با فرمول محاسبه حقوق و دستمزد در سال 1403 داشته باشید، باید اطلاعاتی نیز در ارتباط با قوانینی همچون قانون کار، قانون تامین اجتماعی و نیز قانون مالیاتهای مستقیم داشته باشید. محاسبه مالیات حقوق و دستمزد 1403 ، محاسبه بیمه تامین اجتماعی 1403 و محاسبه ناخالص حقوق کارگران در هر واحد تجاری مستلزم آشنایی با قوانین مذکور است. در ادامه مقاله چکیده مطالب و قوانین مهم مورد نیاز را قرار داده ایم. مثال محاسبه حقوق و دستمزد 1403 بصورت جامع در مقاله توضیح داده شده است و همچنین ثبت حسابداری حقوق و دستمزد، ثبت حسابداری مالیات حقوق و ثبت حسابداری بیمه تامین اجتماعی بر اساس مفروضات مثال این مقاله توضیح داده شده است.

فایل اکسل محاسبه حقوق و دستمزد تهیه و برای دانلود قرارداده شده است که شما میتوانید کلیه محاسبات توضیح داده شده در ادامه را تنها با یک کلیک و از طریق فایل محاسبه اکسل حقوق و دستمزد برای هریک از پرسنل خود انجام دهید. این فایل همانند نرم افزار محاسبه حقوق و دستمزد عمل خواهد کرد.

 

حقوق و دستمزد یا حق السعی در قانون کار چیست؟

در واقع کلیه دریافتهای قانونی کارگر به واسطه قرارداد کار را حقوق و دستمزد و یا حق السعی گفته می شود.

مطابق ماده 34 قانون کار حق السعی بصورت زیر تعریف می شود:

‌ماده 34 قانون کار- کلیه دریافتهای قانونی که کارگر به اعتبار قرارداد کار اعم از مزد یا حقوق کمک عائله‌مندی، هزینه مسکن، خواربار، ایاب و ذهاب، مزایای‌غیر نقدی، پاداش افزایش تولید، سود سالانه نظایر آنها دریافت می‌نماید را حق‌السعی می‌نامند.

مزد کلیه وجوه نقدی و غیر نقدی است که کارگر بصورت مستمر با غیر مستمر دریافت میکند. برای محاسبه حقوق و دستمزد، مالیات حقوق و دستمزد و بیمه تامین اجتماعی ابتدا باید تفاوت مزایای به تبع شغل و و مزایای شاغل را متوجه شوید.

 

تفاوت مزایای به تبع شغل و شاغل چیست؟

در قانون کار بین کلمه مزد و حق السعی تفاوت وجود دارد و برای محاسبه حقوق و دستمزد یکی از مهمترین پیش نیازها است، برای اطلاع از تفاوت مزایا به تبع شغل و شاغل این مقاله را ببنید. مطابق ماده 35 قانون کار حقوق یا مزایای به تبع شغل بصورت زیر تعریف میشود:

ماده 35 قانون کار مزد عبارت است از وجوه نقدی یا غیر نقدی و با مجموع آنها که در مقابل انجام کار به کارگر پرداخت می‌شود.

 

قرارداد کار چیست؟

قرارداد کار در کارگاه توافقی شفاهی و یا کتبی هست که فی مابین کارگر و کارفرما صورت می پذیرد که معمولا در آن شرح وظایف کارگر و نیز مبلغ حق السعی در آن درج میشود.

مطابق ماده 7 قانون کار قرارداد کار بصورت زیر تعریف میشود:

‌ماده 7 قانون کار – قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق‌السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر‌موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.

در ماده فوق به حق السعی اشاره شده که حق السعی کلیه دریافت های کارگر(اعم از مزایا شغل یا شاغل) میباشد.

با توجه به ماده فوق مبلغی که میبایست توسط کارفرما به کارگر پرداخت شود در قرارداد کارگر مشخص شده است، اما سوالی که پیش می آید این است که مبلغ فوق برای چه مدت کار باید به کارگر پرداخت شود؟ و اینکه  اگر بر اساس یک ماه کار باید پرداخت شود، کارگر کمتر از میزان فوق (مثلا 30 روز) کارکرده باشد باز هم همان مبلغ باید پرداخت شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر. اینجا قانون گذار مفهوم ساعت کار پرسنل را در قانون کار تعریف نموده که در ادامه در مورد آن صحبت میکنیم.

 

ساعت کار در قانون کار و سال 1403

از آنجا که مبالغ مندرج در قراردادهای کاری عمدتا بصورت ماهانه هستند، پس این اعداد میبایست برای کارکردهای کمتر از یکماه تعدیل شوند، البته در برخی موارد مبالغ قرارداد بر اساس انجام کار صورت گرفته (کار معین) میباشند. در قانون کار ساعت کار کارگران بصورت زیر تعریف میشود:

مطابق تبصره 1 ماده 35 قانون کار:

‌تبصره 1 ماده 35 قانون کار – چنانچه مزد با ساعات انجام کار مرتبط باشد، مزد ساعتی و در صورتی که بر اساس میزان انجام کار و یا محصول تولید شده باشد،‌ کارمزد و چنانچه بر اساس محصول تولید شده و یا میزان انجام کار در زمان معین باشد، کارمزد ساعتی، نامیده می‌شود.

همچنین مطابق ماده 37 قانون کار:

‌ماده 37 قانون کار – مزد باید در فواصل زمانی مرتب و در روز غیر تعطیل و ضمن ساعات کار به وجه نقد رایج کشور یا با تراضی طرفین به وسیله چک عهده‌بانک و با رعایت شرایط ذیل پرداخت شود:

‌الف – چنانچه بر اساس قرارداد یا عرف کارگاه، مبلغ مزد به صورت روزانه یا ساعتی تعیین شده باشد، پرداخت آن باید پس از محاسبه در پایان روز‌ یا هفته یا پانزده روز یکبار به نسبت ساعات کار و یا روزهای کارکرد صورت گیرد.

ب – در صورتی که بر اساس قرارداد یا عرف کارگاه، پرداخت مزد به صورت ماهانه باشد، این پرداخت باید در آخر ماه صورت گیرد. در این حالت‌مزد مذکور حقوق نامیده می‌شود.

‌تبصره – در ماه‌های سی و یکروزه مزایا و حقوق باید بر اساس سی و یک روز محاسبه و به کارگر پرداخت شود.

حداکثر و حداقل ساعت قانونی در قانون کار

همچنین ساعت کار کارگران در شب طبق ماده 51 قانون کار بصورت زیر تعریف میشود:

‌ماده 51 قانون کار – ساعت کار در این قانون مدت زمانی است که کارگر نیرو یا وقت خود را به منظور انجام کار در اختیار کارفرما قرار می‌دهد. به غیر از‌مواردی که در این قانون مستثنی شده است ساعات کار کارگران در شبانه روز نباید از 8 ساعت تجاوز نماید.

‌تبصره 1 – کارفرما با توافق کارگران، نماینده یا نمایندگان قانونی آنان می‌تواند ساعات کار را در بعضی از روزهای هفته کمتر از میزان مقرر و در دیگر‌روزها اضافه بر این میزان تعیین کند به شرط آن که مجموع ساعات کار هر هفته از 44 ساعت تجاوز نکند.

‌تبصره 2 – در کارهای کشاورزی کارفرما می‌تواند با توافق کارگران نماینده یا نمایندگان قانونی آنان ساعات کار در شبانه روز با توجه به کار، عرف و‌فصول مختلف تنظیم نماید.

در ماده فوق میزان کار در هفته بدون تعطیلی(6 روز کاری) 44 ساعت تعیین شده است که میزان کار در هر ماه به میزان 7.33 یا همان 7 ساعت و 20 دقیقه تعیین میشود.

*سی و سه صدم ساعت(60دقیقه) اگر نسبت گرفته شود مقابل تصویر زیر 20 دقیقه است:

60 100 درصد
x 33.3 صدم درصد

x = 60 * 33.3 / 100 = 20 دقیقه

 

آیا کارگر برای تعطیلات رسمی یا جمعه ها که کار نمیکند باید حقوق بگیرد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت بله، مطابق قانون کار کلیه پرسنلی که در کارگاه مشغول بکار هستند، اگر ایام غیر تعطیل در کارگاه مشغول بکار باشند استفاده از تعطیلات به همراه مزد میباشد:

‌ماده 62 قانون کار روز جمعه، روز تعطیل هفتگی کارگران با استفاده از مزد می‌باشد.

‌تبصره 1 – در امور مربوط به خدمات عمومی نظیر آب، برق، اتوبوسرانی و یا در کارگاه‌هایی که حسب نوع یا ضرورت کار و یا توافق طرفین، به‌طور مستمر روز دیگری برای تعطیل تعیین شود همان روز در حکم روز تعطیل هفتگی خواهد بود و به هر حال تعطیل یک روز معین در هفته اجباری‌است.

‌کارگرانی که به هر عنوان به این ترتیب روزهای جمعه کار می‌کنند، در مقابل عدم استفاده از تعطیل روز جمعه 40% اضافه بر مزد دریافت خواهند کرد.

‌تبصره 2 – در صورتی که روزهای کار در هفته کمتر از شش روز باشد، مزد روز تعطیل هفتگی کارگر معادل یک ششم مجموع مزد یا حقوق دریافتی‌وی در روزهای کار در هفته خواهد بود.

‌تبصره 3 – کارگاه‌هایی که با انجام 5 روز کار در هفته و 44 ساعت کار قانونی کارگرانشان از دو روز تعطیل استفاده می‌کنند، مزد هر یک از دو روز‌تعطیل هفتگی برابر با مزد روزانه کارگران خواهد بود.

ماده فوق و تبصره های آن نیز جزء مهمترین مواد مهم قانون کار برای محاسبه حقوق و دستمزد کارگران است که متن آنها به اندازه کافی واضح است.

 

ساعت کار قانونی(استاندارد) هر ماه چیست؟ فرمول محاسبه ساعت کار ماهانه کارگران در سال 1403

با توجه به توضیحات و مواد قانونی گفته شده در بالا، ساعت کار قانونی پرسنل در هر ماه، روز های غیر تعطیل آن ماه هستند. در واقع ساعات قانونی کار در هر ماه با ماه دیگر متفاوت است. فقط باید در نظر داشته باشید ساعت کار در هر روز همان 7 ساعت و 20 دقیقه یا همان 7.33 هست که برای محاسبه ساعت قانونی هر ماه در روز های غیر تعطیل ماه ضرب میشود، به عنوان مثال مطابق تقویم ماه زیر، ساعت قانونی بصورت زیر محاسبه میشود:

مطابق تصویر بالا تعداد روزهای ماه 31 روز است و تعداد تعطیلات رسمی 8 روز است که ساعات قانونی ماه بصورت زیر محاسبه میشود:

 (تعطیلات رسمی – تعداد روزهای ماه ) * 7.33 = ساعت کار قانونی ماه

168.59 = (8 – 31) * 7.33

که مطابق توضیحات بالا اگر 0.59 (پنجاه و نُه صدم) را تبدیل به ساعت کنیم، ساعت قانونی ماه میشود:

168 ساعت و 35 دقیقه

در کلیه ما های سال ساعت قانونی هر ماه بصورت بالا محاسبه میشود، طبیعتا هر ساعت بیشتر کار کردن از ساعت فوق، اضافه کاری و کمتر از آن کسری کار است.

 

با توجه به موارد گفته شده ادامه بحث محاسبه حقوق و دستمزد، ثبت های حسابداری حقوق و دستمزد و محاسبه آیتم های حقوق و دستمزدی مثل حق مسکن، حق خواروبار را به همراه یک مثال کاملا عملی توضیح خواهیم داد.

 

مثال محاسبه حقوق و دستمزد 1403 + فرمول

فرض کنید شخصی در یک کارگاه مشمول قانون کار مشغول بکار است، اطلاعات مرتبط با قرارداد کار و نیز ساعات کاری اردیبهشت ماه شخص بصورت زیر است. مطلوبست محاسبه حقوق و دستمزد به همراه ثبت های سند حسابداری.

ردیفشرحمبلغ - ريالتوضیحات
1حقوق پایه71.661.840ريال
2پایه سنوات2.100.000ريال
3بن و خواروبار14.000.000ريال
4حق تاهل5.000.000ريال
5هزینه مسکن9.000.000ريال
6کارکرد واقعی153.84ساعت
7جمعه کاری5ساعت
8تعطیل کاری10ساعت
9اضافه کاری20ساعت
10ماموریت2روز
11تعداد فرزندان2نفر
12میزان سنوات در کارگاهکمتر از یکسال

 

 

محاسبه ساعت کارکرد برای محاسبه پایه حقوق و کسر کار

در مثال بالا مهمترین بخش محاسبه میزان ساعت یا روزی است که باید به شخص حقوق داده شود. برای اینکار شما باید ساعت کار قانونی ماه(ساعت استاندارد ماه) را مطابق توضیحات گفته شده در بالا محاسبه کنید. معمولا اینکار توسط سیستم ها ورود و خروج(مثلا اثر انگشتی) انجام میشود، و خالص اضافه کار، کسر کار، کارکرد واقعی شخص محاسبه و گزارش داده میشود. با این حال اگر شما از این سیستم های استفاده نمیکنید، میتوانید با استفاده از قوانین گفته شده و ساعت کار قانونی هر ماه این میزان را در اکسل محاسبه کنید. در مثال فوق این اعداد بصورت زیر محاسبه میشوند:

مثال جامع محاسبه حقوق و دستمزد در سال 1403 | مثال محاسبه اضافه کاری | مثال محاسبه جمعه کاری | محاسبه تعطیل کاری | محاسبه حق ماموریت | محاسبه حق اولاد

 

فرمول محاسبه اضافه کاری

اضافه کاری در قانون کار بصورت زیر تعریف میشود:

ماده 59 قانون کار –در شرایط عادی ارجاع کار اضافی به کارگر با شرایط ذیل مجاز است:

‌الف – موافقت کارگر

ب – پرداخت 40% اضافه بر مزد هر ساعت کار عادی.

‌تبصره – ساعات کار اضافی ارجاعی به کارگران نباید از 4 ساعت در روز تجاوز نماید (‌مگر در موارد استثنایی با توافق طرفین).

با توجه به ماده قانونی فوق پس فرمول محاسبه یک ساعت اضافه کاری بصورت زیر تعریف خواهد شد:

مزد یک ساعت کار عادی * 140% = مزد یک ساعت اضافه کاری

*توجه داشته باشید مطابق ماده قانونی فوق فقط مزد(حق شغل) مبنای محاسبه اضافه کار قرار میگیرد. سایر مزایا همچون حق مسکن و حق بن(خواروبار) مبنای محاسبه اضافه کار نمی باشد.

 

مثال محاسبه اضافه کاری

با توجه به مفروضات داده شده شخص بدلیل تاخیر در ورود به میزان 2 روز کسر کاری دارد، اما در بعضی روزها بیشتر از ساعت کار در شرکت مشغول بکار بوده و در نهایت 20 ساعت اضافه کاری با نرخ 140 % دارد، ضمن اینکه شخص کمتر از یکسال در شرکت مشغول بکار است و در نهایت پایه سنوات(سنوات ماهیانه) به او تعلق نمیگیرد(جزء مزد شغل برای محاسبه اضافه کار او نیست). با توجه به این موارد و فرمول اضافه کاری، اضافه کار شخص بصورت زیر محاسبه میشود:

 325.884 ريال = 7.33 ساعت / 30 روز / 71.661.840 ريال = مزد یک ساعت کار عادی

456.237 ريال = 140% * 325.884 ريال = مزد یک ساعت اضافه کاری

9.124.740 ريال = 20 456.237 ريال = مزد 20 ساعت اضافه کاری

 

فرمول محاسبه تعطیل کاری در قانون کار

تعطیل کاری در قانون کار تعریف جدایی ندارد، اما در واقع بدین صورت است که اگر شخص در روز تعطیل مشغول بکار باشد و بجای آن روز تعطیلی دیگری نداشته باشد ساعات قانونی کار آن شخص از ساعت استاندارد بیشتر میشود و در نتیجه مازاد بر آن به عنوان اضافه کار و با نرخ 140% ساعت عادی محاسبه میشود (دقیقا همانند اضافه کاری):

مزد یک ساعت کار عادی * 140% = مزد یک ساعت تعطیل کاری

 

مثال محاسبه تعطیل کاری

4.562.370 ريال = 10 * 456.237 ريال = مزد 10 ساعت تعطیل کاری

* نکته: میزان ساعاتی که بابت تعطیل کاری محاسبه و پرداخت میشود نباید در اضافه کاری مورد محاسبه قرار گیرد. در مثال بالا فرض شده که زمان تعطیل کاری از زمان اضافه کاری کسر شده است.

 

محاسبه جمعه کاری در قانون کار + فرمول

مطابق تبصره 1 ماده 62 قانون کار که پیش تر گفته شد، ‌کارگرانی که به هر عنوان به این ترتیب روزهای جمعه کار می‌کنند، در مقابل عدم استفاده از تعطیل روز جمعه 40% اضافه بر مزد دریافت خواهند کرد. در نظر داشته باشید کارگر در این روز علاوه بر مزدی که بابت اضافه کاری دریافت میکند، 40% مازاد برای کارکردن در روز جمعه دریافت میکند. برای اطلاعات کامل تر مقاله جمعه کار 1403 در قانون کار را ببینید.

مزد یک ساعت کار عادی * 180% = مزد یک ساعت جمعه کاری

586.591 ريال =  325.884 ريال * 180% = مزد یک ساعت جمعه کاری

2.932.955 ريال = 586.591 ريال * 5 = مزد 5 ساعت جمعه کاری

البته فرمول جمعه کاری فوق در صورتی است که شخص در یک هفته، روز دیگری را به عنوان تعطیلی نداشته باشد.

نوبت کاری چیست؟ فرمول محاسبه نوبت کاری صبح، عصر و شب

کار نوبتی در قانون کار بصورت زیر و در ماده 55 تعریف میشود:

‌ماده 55 قانون کار – کار نوبتی عبارت است از کاری که در طول ماه گردش دارد، به نحوی که نوبتها آن در صبح یا عصر یا شب واقع می‌شود.

نرخ نوبت کاری نیز در ماده 56 بصورت زیر تعریف میشود:

‌ماده 56 قانون کار- کارگری که در طول ماه به طور نوبتی کار می‌کند و نوبتهای کار وی در صبح و عصر واقع می‌شود 10% و چنانچه نوبتهای در صبح و عصر‌و شب قرار گیرد، 15% و در صورتی که نوبتها به صبح و شب و یا عصر و شب بیفتد 22.5% علاوه بر مزد به عنوان فوق‌العاده نوبت کاری دریافت‌خواهد کرد.

در نهایت نوبت کار مطابق تصویر زیر تعریف خواهد شد:

جدول نوبت کاری در قانون کار | درصد های نوبت کاری | نوبت کار صبح عصر و شب

 

فرمول محاسبه نوبت کاری

نرخ نوبت کار * مزد و مزایای به تبع شغل = نوبت کار

 

مثال محاسبه نوبت کاری

مطابق متن ماده 56 قانون کار باید نرخ های جدول بالا مطابق مثال صبح، عصر و شب در پایه حقوق و مزایای به تبع شغل ضرب شود:

11.107.585 ريال = 15 % * 31 * 30 / 71.661.840 ريال = مبلغ نوبت کار برای کارکرد کامل ماه

مبلغ نوبت کاری محاسبه شده بالا در صورتی است که شخص حقوق کامل بگیرد، در مثال بالا و محاسبه کارکرد فرض بر این بوده که شخص 29 روز از 31 روز کارکرد استاندارد را در کارگاه مشغول بکار بوده است، پس لازم است این مبلغ هم بر اساس 29 روز تعدیل شود:

31 / 29 * 11.107.585 ريال  = مبلغ نوبت کاری برای 29 روز کارکرد

 

فرمول محاسبه حق اولاد در قانون

حق اولاد از جمله مزایایی هست که شاغل به تبع شاغل بودن دریافت میکند.

مطابق ماده 86 قانون تامین اجتماعی حق اولاد بصورت زیر تعریف میشود:

‌ماده 86 قانون تامین اجتماعی – کمک عائله‌مندی منحصرا” تا دو فرزند* بیمه شده پرداخت می‌شود مشروط بر آنکه :
1- بیمه شده حداقل سابقه پرداخت حق بیمه هفت صد و بیست روز کار را داشته باشد.
2- سن فرزندان او از هجده سال کمتر باشد و یا منحصراً به تحصیل اشتغال داشته باشند تا پایان تحصیل یا در اثر بیماری یا نقص عضو طبق‌گواهی کمیسیونهای پزشکی موضوع ماده 91 این قانون قادر به کار نباشند.
‌میزان کمک عائله‌مندی معادل سه برابر حداقل مزد روزانه کارگر ساده در مناطق مختلف برای هر فرزند در هر ماه می‌باشد.

* در ماده واحده قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده از 1392/04/29 محدودیت تعداد فرزندان حذف شده است. بدین معناست که حق اولاد به به ازای تمام فرزندان تعلق می گیرد.

ماده واحده قانون تنظيم جمعيت و خانواده ـ از تاريخ لازم‌ الاجراء شدن اين قانون كليه محدوديت‌ هاي مقرر در قانون تنظيم خانواده و جمعيت مصوب 26 /2 /1372 و اصلاحات آن و ساير قوانين كه بر اساس تعداد فرزند براي والدين شاغل يا فرزندان آنان ايجاد شده است، لغو مي‌ شود.

 

فرمول محاسبه حق اولاد در قانون کار

تعداد فرزندان * ( 3 * پایه حقوق روزانه) = حق اولاد

 

مثال محاسبه حق اولاد

7.166.184 ريال = 2 * ( 3 * 2.388.728 ريال) = حق اولاد هر فرزند برای 31 روز
6.703.849 ريال = 31 / 29 *  7.166.184 ريال = مبلغ تعدیل شده حق اولاد برای 29 روز

 

فرمول محاسبه حق ماموریت سال 1403 در قانون کار

مطابق ماده 46 قانون کار به کلیه پرسنلی که به ماموریت اعزام میشوند باید فوق العاده ای پرداخت شود که مطابق متن قانون این فوق العاده و شرایط دریافت حق ماموریت بصورت زیر تعریف میشود:

‌ماده 46 قانون کار – به کارگرانی که به موجب قرارداد یا موافقت بعدی به مأموریتهای خارج از محل خدمت اعزام می‌شوند فوق‌العاده مأموریت تعلق می‌گیرد.‌این فوق‌العاده نباید کمتر از مزد ثابت یا مزد مبنای روزانه کارگران باشد همچنین کارفرما مکلف است وسیله یا هزینه رفت و برگشت آنها را تأمین نماید.
‌تبصره – مأموریت به موردی اطلاق می‌شود که کارگر برای انجام کار حداقل 50 کیلومتر از محل کارگاه اصلی دور شود و یا ناگزیر باشد حداقل یک‌شب در محل مأموریت توقف نماید.

با توجه به تعریف بالا فرمول حق ماموریت بصورت زیر نوشته میشود:

تعداد روزهای ماموریت * پایه حقوق روزانه = حق ماموریت

البته در برخی موارد آیین نامه ماموریت در شرکتها تنظیم میشود که محاسبات حق ماموریت تابع آن است، البته موارد مندرج در آیین نامه حق ماموریت نباید کمتر از حداقل های مندرج شده در حق ماموریت قانون کار باشد.

 

مثال محاسبه حق ماموریت در قانون کار

مطابق فرمول بالا، حق ماموریت براساس مفروضات مثال بالا بصورت زیر محاسبه میشود:

4.777.456 ريال = 2 روز * 2.388.728 ريال = حق ماموریت

 

فرمول و مثال محاسبه پایه حقوق و مزایای حق بن(خوارو بار) و حق مسکن در ماه های 29 ، 30 و 31 روز

مزایای پرداختی به کارگران همچون حق خوارو بار و حق مسکن و سایر مزایای پرداختی به تبع شاغل بودن شخص همه ساله توسط شورای عالی کار تعیین میشود. مطابق قانون کار باید به تمامی پرسنل مشمول قانون کار پرداخت شود. تنها موردی که باید در این رابطه مورد توجه قرار گیرد تبصره ماده 37 قانون کار است. این موارد باید در ماه های سی و یکروزه مزایا و حقوق باید بر اساس سی و یک روز محاسبه و به کارگر پرداخت شود.(به ابتدای مقاله توجه شود)

31 / 29 * مزایا (پایه حقوق، حق مسکن، خواروبار و …) = مزایا (پایه حقوق، حق مسکن، خواروبار و …)
8.419.354 ريال = 31 / 29 * 9.000.000 = حق مسکن
13.096.774 ريال = 31 / 29 * 14.000.000 = حق خواروبار

 

برای محاسبه پایه سنوات نیز مطابق فرمولهای بالا عمل میکنیم، البته قبل از آن نیاز است تا در این مقاله با تفاوت پایه سنوات و حق سنوات آشنا شوید.

 

محاسبه حق تاهل در سال 1403

حق تاهل مطابق بخشنامه سال 1403، صرفا به کارگران زن و مرد متاهل تخصیص می یابد و همانند حق بن و حق مسکن بر اساس کارکرد شخص محاسبه و پرداخت میشود:

31 / 29 * مزایا ( حق تاهل ) = مزایا ( حق تاهل )
4.677.419 ريال = 31 / 29 * 5.000.000 = حق خواروبار

 

محاسبه کسورات حقوق

وقتی شما به عنوان حسابدار محاسبات مرتبط با ناخالص حقوق و دستمزد را انجام میدهید، برخی تکالیف نیز از نظر قانونی بر عهده کارفرماست و باید کسورات قانونی را از حقوق بگیر کسر کنید و به سازمانهای مربوطه پرداخت کنید. از جمله این تکالیف مرتبط با محاسبه مالیات حقوق مرتبط با ماده 82 قانون مالیاتهای مستقیم و کسورات بیمه تامین اجتماعی است. در ادامه مقاله نحوه محاسبه این موارد را توضیح خواهیم داد.

 

محاسبه مالیات حقوق 1403 + فرمول

جدول مالیات حقوق 1403 و مثال محاسبه مالیات حقوق 1403 به همراه دانلود اکسل مالیات حقوق را در این مقاله ببینید.

 

محاسبه بیمه تامین اجتماعی 1403 + فرمول

در قانون تامین اجتماعی و قانون بیمه بیکاری حق بیمه سهم کارگر و کارفرما بصورت زیر تعریف میشود:

‌ماده 28- منابع درآمد سازمان به شرح زیر می‌باشد:
1- حق بیمه از اول مهر ماه تا پایان سال 1354 به میزان بیست و هشت درصد مزد یا حقوق است که هفت درصد آن به عهده بیمه شده و هجده‌درصد به عهده کارفرما و سه درصد به وسیله دولت تأمین خواهد شد.
2- درآمد حاصل از وجوه و ذخایر و اموال سازمان.
3- وجوه حاصل از خسارات و جریمه‌های نقدی مقرر در این قانون.
4- کمکها و هدایا.
تبصره 1- از اول سال 1355 حق بیمه سهم کارفرما بیست درصد مزد یا حقوق بیمه شده خواهد بود و با احتساب سهم بیمه شده و کمک دولت کل حق‌بیمه به سی درصد مزد یا حقوق افزایش می‌یابد.
‌تبصره 2- دولت مکلف است حق بیمه سهم خود را به طور یکجا در بودجه سالانه کل کشور منظور و به سازمان پرداخت کند.
‌تبصره 3- سازمان باید حداقل هر سه سال یک بار امور مالی خود را با اصول محاسبات احتمالی تطبیق و مراتب را به شورای عالی گزارش دهد.

و نیز در قانون بیمه بیکاری حق بیمه بیکاری سهم کارفرما بصورت زیر تعریف میشود:

‌ماده 5 – حق بیمه بیکاری به میزان (3%) مزد بیمه شده می‌باشد که کلاً توسط کارفرما تأمین و پرداخت خواهد شد.

البته برخی از قسمتهای مواد قانونی فوق طی بخشنامه ها و الحاقاتی دستخوش تغییرات شده. مخلص آنها پاراگراف زیر است:

محاسبه و پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی نیز جزء مواردیست که نیز از تکالیف عهده کارفرماست. بیمه سهم کارفرما 20 درصد، بیمه بیکاری 3 درصد و بیمه سهم کارگر 7 درصد اقلام مشمول بیمه تامین اجتماعی است.

 

مثال محاسبه بیمه تامین اجتماعی 1403 + فرمول

اقلام مشمول بیمه تامین اجتماعی نیز همانند مالیات حقوق نیز ممکن است در سنوات مختلف متفاوت باشد. به همین دلیل از مثال در این رابطه صرف نظر کرده ایم. اما فرمولهای محاسبه بیمه تامین اجتماعی بصورت زیر تعریف میشود:

23 % * اقلام مشمول بیمه تامین اجتماعی = حق بیمه سهم کارفرما
7 % * اقلام مشمول بیمه تامین اجتماعی = حق بیمه سهم کارگر

 

حل مثال جامع و عملی محاسبه حقوق و دستمزد در سال 1403

در نهایت بر اساس مثال بالا محاسبات زیر مشخص است:

7.33 / 30 / 71.661.840 = هرساعت کار عادی = 325.884 ريال
140% * 325.884 = هرساعت اضافه کار / تعطیل کار = 456.237 ريال
 180% * 325.884 = هرساعت جمعه کار = 586.591 ريال

بر اساس اطلاعات و محاسبات فوق نحوه محاسبه حقوق و دستمزد 1403 شخص بصورت زیر است :

پایه حقوق = 74.050.568 = 31 / 29 * ( 31 * 30 / 71.661.840 )
هزینه مسکن = 8.419.355 = 31 / 29 * 9.000.000
مزایای خواروبار = 13.096.774 = 31 / 29 * 14.000.000
حق تاهل = 4.677.419 = 31 / 29 * 5.000.000
مبلغ اولاد = 13.407.699 = 2 * 31/ 29 * 7.166.184
اضافه کار = 9.124.740 = 20 * 456.237
تعطیل کار = 4.562.370 = 10 * 456.237
جمعه کاری = 2.932.955 = 5 * 586.591
نوبت کار = 10.390.966 ريال = 15 % * 31 / 29 * ( 31 * 30 / 71.661.840 ) ريال
4.777.456 ريال = 2 روز * 2.388.728 ريال = حق ماموریت
4.777.456 + 10.390.966 + 2.932.955 + 4.562.370 + 9.124.740 + 13.407.699 + 13.096.774 + 8.419.355 + 4.677.419 + 74.050.568 = 145.440.302 = جمع کل ناخالص حقوق

برای مشاهده ثبت های حسابداری مقاله آموزش جامع ثبت حسابداری حقوق و دستمزد را ببینید.

 

سایر موضوعات مرتبط با این مقاله را می توانید در صفحات زیر ببینید:

سعید خوشبخت - مشاور رسمی مالیاتی
دیدگاه کاربران
4 دیدگاه
  • سید نیما رضوی؟ 1 تیر 1402 / 9:12 ب.ظ

    آیا کارفرما،حق این را دارد کسر کار را که مثلأ ۳ساعت هست،بالاتر از عددی که معادله ۳ساعت کارکرد معمولیه کارگر هست،کند؟

  • سید نیما رضوی؟ 1 تیر 1402 / 9:12 ب.ظ

    آیا کارفرما،حق این را دارد کسر کار را که مثلأ ۳ساعت هست،بالاتر از عددی که معادله ۳ساعت کارکرد معمولیه کارگر هست،کند؟

    • سعید خوشبخت 3 تیر 1402 / 7:56 ب.ظ

      برای محاسبه کسر کار معمولا به اندازه عدم حضور شخص در کارگاه از حقوق کارگر کسر میشود. اما در برخی شرکتها آیین نامه های استخدامی وجود داره که با ضرایب خاصی این کسر کارها محاسبه میشود و گاهی اوقات در قالب جریمه عدم حضور یا تاخیر ورود از حقوق شخص کسر میشود.

  • AHMAD 5 دی 1401 / 3:24 ب.ظ

    سلام
    لطفا در ادامه همین سوال عیدی و سنوات را با مفروضات لازم و مربوطه حساب کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *