تفاوت حق شغل و حق شاغل چیست؟

تفاوت حق شغل و حق شاغل در قانون کار

تفاوت مزایای به تبع شغل و شاغل چیست؟

بصورت ساده اگر خواسته باشیم تفاوت مزایای به تبع شغل و شاغل را بگوییم، مزایای به تبع شغل عبارتست از دریافتی های کارگر به واسطه شغلی که در کارگاه دارد و طبیعتا بین سایر کارگران سازمان متفاوت است. اما مزایای به تبع شاغل عبارتست از دریافتی های شخص به واسطه شاغل بودن آن و تفاوتی بین آن شخص و سایر پرسنل وجود ندارد. دانستن تفاوت بین حق شغل و حق شاغل نیز در محاسبه عیدی و پاداش کارگران ، حق سنوات و فرمولهای حقوق و دستمزد قطعا کمک راه شما خواهد بود.

 

حق شغل(مزایای به تبع شغل) در قانون کار

همانطور که گفته‌شد مزایای به تبع شغل موارد حقوقی است که شخص به واسطه شغلی که در سازمان دارد دریافت میکند. در واقع در قانون کار این مزایا تحت عنوان مزد تعریف شده است.

مطابق ماده 35 قانون کار مزایای به تبع شغل بصورت زیر است:

ماده 35 قانون کار مزد عبارت است از وجوه نقدی یا غیر نقدی و با مجموع آنها که در مقابل انجام کار به کارگر پرداخت می‌شود.

بطور مثال حقوق پایه، حق سرپرستی، حق جذب، حق مسئولیت و سایر اقلام حقوقی که به واسطه شغل شخص دریافت میشود را حق شغل گویند.

حق شاغل(مزایای رفاهی) در قانون کار

همینطور مزایای به تبع شاغل عبارتست از کلیه دریافتی های مرتبط به شاغل به واسطه شاغل بودن در سازمان و تفاوتی بین کارگران و کارمندان در دریافت آن وجود ندارد(مزایای رفاهی و انگیزشی). در واقع به کلیه دریافتی های شاغل(اعم از حق شغل و حق شاغل) حق السعی می گوییم.

مطابق ماده 34 قانون کار حق السعی بصورت زیر تعریف میشود:

‌ماده 34 قانون کار- کلیه دریافتهای قانونی که کارگر به اعتبار قرارداد کار اعم از مزد یا حقوق کمک عائله‌مندی، هزینه مسکن، خواربار، ایاب و ذهاب، مزایای‌غیر نقدی، پاداش افزایش تولید، سود سالانه نظایر آنها دریافت می‌نماید را حق‌السعی می‌نامند.

ماده فوق نیز بین حق شغل(مزد) و حق شاغل(مزایا) نیز تفاوت قائل شده است. مثلا حق مسکن، حق خواروبار و سایر مواردی که شخص بواسطه شاغل بودن دریافت میکند را حق شاغل گویند.

 

مزایای به تبع شغل و شاغل در محاسبه عیدی، سنوات، اضافه کار و …

مهمترین دلیلی که نیاز است تا تفاوت مزایای به تبع شاغل و شغل را بدانیم در محاسبه عیدی، حق سنوات، اضافه کاری و … است. لازم است بدانیم آیتم های مشمول محاسبه عیدی، سنوات و … کدامند. این موارد در قانون کار تحت عناوین مزد(حق شغل) و حق السعی(مجموع حق شغل و حق شاغل) از یکدیگر متمایز شدند.

 

سایر موضوعات مرتبط با این مقاله را می توانید در صفحات زیر ببینید:

 

سعید خوشبخت - مشاور رسمی مالیاتی
دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
  • accalireza 20 تیر 1402 / 9:13 ق.ظ

    خلاصه و مفید بود

  • پدرام 19 آذر 1401 / 9:23 ب.ظ

    کاربردی بود 👌

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *