نحوه محاسبه جمعه کاری 1403 و جمعه کاری در قانون کار

جمعه کاری در قانون کار

جمعه کاری یکی از آیتم های حقوق و دستمزد در قانون کار است. در این رابطه قانونگذار توجه ویژه ای به آن نموده است. و نرخ آن را در قانون‌کار 40 درصد مازاد بر مزد عادی تعریف نموده است. البته اگر جمعه کاری شخص اضافه کاری نیز تلقی شود این نرخ به 80 درصد افزایش خواهد یافت. گاهی اوقات افراد مبلغ و نرخ جمعه کاری در قانونکار را همانند تعطیل کار لحاظ میکنند. این دو موضوع کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. تنها تفاوت جمعه کاری و تعطیل کاری در قانون‌کار در نرخ یا ضریب محاسبه آن است. در ادامه مقاله در رابطه با درصد فوق العاده جمعه کاری، فرمول محاسبه آن صحبت خواهیم کرد و به سوالات جمعه کاری ساعتی چند است و فرمول جمعه کار 1403 و ضریب جمعه کاری و نرخ جمعه کاری ۱۴۰۳ پاسخ خواهیم داد. البته قبل از آن، پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله نحوه محاسبه حقوق و دستمزد است.

فرمول جمعه کاری در قانون کار

مطابق ماده 62 قانونکار و تبصره آن جمعه کاری بصورت زیر تعریف میشود:

ماده 62 قانونکار :  روزجمعه، روز تعطیل هفتگی کارگران با استفاده از مزد می باشد.

تبصره 1 : درامور مربوط به خدمات عمومی نظیر آب، برق، اتوبوسرانی و یا در کارگاههایی که حسب نوع یا ضرورت کار و یا توافق طرفین، به طور مستمر روز دیگری برای تعطیل تعیین شود همان روز در حکم روز تعطیل هفتگی خواهدبود و به هرحال تعطیل یک روز معین در هفته اجباری است. کارگرانی که به هر عنوان به این ترتیب روزهای جمعه کار می کنند، درمقابل عدم استفاده از تعطیل روز جمعه 40% اضافه بر مزد دریافت خواهندکرد.

تبصره 2 : در صورتی که روزهای کار در هفته کمتر از شش روز باشد، مزد روز تعطیل هفتگی کارگر معادل یک ششم مجموع فرد یا حقوق دریافتی وی در روزهای کار در هفته خواهد بود.

تبصره 3 : کارگاههایی که با انجام 5 روز کار در هفته و 44 ساعت کار قانونی کارگرانشان از دو روز تعطیل استفاده می کنند، مزد هر یک از دو روز تعطیل هفتگی برابر با مزد روزانه کارگران خواهد بود.

 

درصد یا ضریب فوق العاده جمعه کاری 40 درصد یا 80 درصد ؟

مطابق ماده قانوني فوق نرخ جمعه‌كاري 40 درصد مازاد بر مزد عادي تعريف شده است، اما اگر ساعات كاركرد شخص از ساعات موظفي آن ماه بيشترشود علاوه بر آن نيز 40 درصد مازاد به عنوان اضافه كار نيز پرداخت ميشود كه در برخي مقالات و کتابها نرخ جمعه‌كاري 80 درصد نیز تعریف شده است.

 

تفاوت جمعه‌کاری و تعطیل کاری و اضافه کاری

تعطیل کار مربوط به کار کردن در ایام تعطیل رسمی کشور به استثناء روزهای جمعه است. برای کار کردن در این روزها نرخ خاصی در قانونکار تعریف نشده اما با توجه به اینکه معمولا با کارکردن افراد در این روزها ساعات کارکرد آنها از ساعات موظفی آن ماه بیشتر میشود، 40% به عنوان مازاد مزد عادی (اضافه کاری) به حقوق بگیران پرداخت میشود. در واقع نرخ تعطیل‌کار و اضافه کار با یکدیگر برابرند. البته اگر شخص به جز روز تعطیل رسمی، تعطیلی دیگری در آن ماه داشته باشد حقوق روز تعطیل همانند حقوق روز عادی محاسبه خواهد شد.

 

مبنای محاسبه جمعه کاری و اقلام مشمول در محاسبه

نکته مهم در ماده 62 قانون کار که در ابتدای مقاله آمده این جمله است ” 40% اضافه بر مزد ” ! در واقع در اینجا از کلمه مزد استفاده شده است که تعریف مزد در قانون کار بصورت زیر آمده است:

‌ماده 35 قانون‌کار : مزد عبارت است از وجوه نقدی یا غیر نقدی و با مجموع آنها که در مقابل انجام کار به کارگر پرداخت می‌شود.

با توجه به موارد مذکور میتوان نتیجه گرفت فقط آیتم هایی از حقوق و دستمزد به عنوان مبنای محاسبه جمعه‌کاری لحاظ میشوند که جزئی از مزد شخص باشند. در اینجا مزایای رفاهی و انگیزشی از جمله هزینه مسکن و حق خواروبار جزء حق السعی شخص هستند و در محاسبات لحاظ نمیشوند. برای اطلاعات بیشتر در این رابطه مقاله تفاوت حق شاغل و حق شغل را بخوانید.

 

فرمول محاسبه جمعه کاری 1402

 180%  * مزد ساعت عادی = مزد ساعت جمعه‌کار

مثال محاسباتی و ضریب

فرض کنید پایه حقوق شخصی 71.661.840 ريال، حق مسکن 9.000.000 ريال، حق خواروبار 14.000.000 و پایه سنوات 2.100.000 ريال است. مطلوبست موارد زیر؟

7.33 ساعت کارکرد روزانه / 30 روز / ( 2.100.000 + 71.661.840 ) =  335.433 ريال = مزد ساعت عادی

140% * 335.433 ريال  = 469.607 ريال = مزد ساعت اضافه کار و تعطیل کار

180% * 335.433 ريال  = 603.779 ريال = مزد ساعت جمعه‌کار

 

فرمول محاسبه در اکسل

برای محاسبه جمعه کار در اکسل شما میتوانید از اکسل حقوق و دستمزد و فیش حقوقی 1403 استفاده کنید. این فایل اکسل علاوه بر محاسبه مورد مذکور سایر موارد مرتبط با قانون از جمله بیمه و مالیات را نیز با یک کلیک محاسبه و فیش حقوقی را صادر میکند. برای آشنایی بیشتر لطفا ویدیو های آموزشی فایل را در آدرس فوق ببینید.

جمعه کاری سال ۱۴۰۳ ساعتی چند است؟

مطابق فرمول بالا، جمعه‌کار سال 1403 بر اساس حداقل قانونکار هر ساعت 586.591 ريال است. (مبلغ 325.883 ريال مزد عادی + 130.354 ريال جمعه‌کاری + 130.354 ريال اضافه کار)

فوق العاده جمعه‌کار روزانه در سال 1403 بر اساس جدول حداقل قانون‌کار و برای حقوق بگیران بدون پایه سنوات مبلغ 955.496 ريال (40 درصد) است. که اگر ساعات شخص مازاد بر ساعات موظف آن ماه شود، مبلغ 955.496 ریال (40 درصد) نیز بابت اضافه کار به آن اضافه خواهد شد.

 

نتیجه گیری

کلیه موارد مهم قانون را در رابطه با موضوع این مقاله مورد بررسی قرار دادیم و به سوالات فرمول جمعه کار 1402، جمعه کاری ساعتی چند است و قیمت هر ساعت آن پاسخ دادیم. برای هرگونه سوال یا ابهام در مورد موارد خاص شما میتوانید از بخش نظرات همین صفحه سوالاتتان را از کارشناسان ما بپرسید. در اسرع وقت پاسخگوی آنها خواهیم بود.

سعید خوشبخت - مشاور رسمی مالیاتی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *