تفاوت پایه سنوات و حق سنوات (مزایای پایان خدمت)

تفاوت پایه سنوات و حق سنوات در سال جدید

تفاوت پایه سنوات و حق سنوات در قانون کار

پایه سنوات و حق سنوات(مزایای پایان خدمت کارکنان) جزئی از حقوق کارکنان است که بخاطر تشابه اسمی اشتباه گرفته میشوند. از نظر قانون کار تفاوت آنها بطور خلاصه بدین شکل گفته میشود: پایه سنوات بخشی از حقوق هر ماه پرسنل است که به کارگران با سابقه بیشتر از یکسال پرداخت میشود و مبلغ آن در بخشنامه حقوق و دستمزد هرسال مشخص میشود. حق سنوات مطابق قانون کار معادل یکماه مزد کارگران است. که به ازای هر سال خدمت کارگران و معمولا در انتهای قرارداد، بازنشستگی و یا ترک کار پرداخت میشود.

 

پایه سنوات چیست؟

با اعلام شورای عالی کار برای کارگاههایی که بر اساس طرح طبقه بندی مشاغل پیش میروند، بر اساس فرمول مشخص‌شده در بخشنامه دستمزدی وزارت کار پایه سنواتی برای آن‌ها واریز می‌گردد. اما آن دسته از کارگاه‌هایی که فاقد طرح طبقه بندی مشاغل هستند، به‌شرط آن‌که نیروی کار دارای سابقه یک‌ساله در آن کارگاه باشند (دائم و موقت) مشمول پایه سنوات می‌شوند. کارگرانی که بیش از یک سال در محیطی مشغول بکار هستند حقوق متفاوتی با کارگرانی که تازه وارد سازمان شده اند، دارند.

 

آیا پایه‌سنوات به کارگران کمتر از یکسال تعلق میگیرد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر، این نوع مزد فقط به کارگران با بیش از یکسال سابقه کار تعلق میگیرد.

 

حق سنوات یا مزایای پایان خدمت کارکنان چیست؟

حق سنوات یا ذخیره مزایای پایان خدمت مبلغی است که به ازای هر سال کار کارگر پرداخت میشود. مطابق ماده 24 قانون کار بصورت زیر تعریف میشود:

‌ماده 24 قانون کار – در صورت خاتمه قرارداد کار، کار معین یا مدت موقت، کارفرما مکلف است به کارگری که مطابق قرارداد، یک سال یا بیشتر، به کار اشتغال‌داشته است برای هر سال سابقه، اعم از متوالی یا متناوب بر اساس آخرین حقوق مبلغی معادل یک ماه حقوق به عنوان مزایای پایان کار به وی پرداخت‌نماید.

*باید توجه داشته باشید مبنای محاسبه مزایای پایان خدمت کارکنان، همانند عیدی کارگران ، فقط مزایای به تبع شغل از جمله حقوق پایه، حق سرپرستی و … است. برای دانلود اکسل محاسبه حق سنوات اینجا کلیک کنید.

 

آیا حق سنوات شامل مالیات نیز می‌شود؟

یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های افراد در این رابطه، راجع‌به بحث‌های مالیاتی است. خوشبختانه این مورد مشمول مالیات نمی‌شود. مطابق بند 5 ماده 91 قانون مالیاتهای مستقیم معافیت آن به صورت زیر تعریف میشود:

درآمدهای حقوق به شرح زیر از پرداخت مالیات معاف است:
بند 5 – (اصلاحی 1394/04/31) – حقوق بازنشستگی و وظیفه و مستمری و پایان خدمت و خسارت اخراج و بازخرید خدمت و وظیفه یا مستمری پرداختی به وراث و حق سنوات و حقوق ایام مرخصی استفاده نشده.

 

آیا حق‌سنوات(مزایای پایان خدمت) به کارگران با سابقه کمتر از یک سال تعلق می‌گیرد؟

باید بگوییم در هر صورت و با هر مدت کاری، کارفرمایان موظف به پرداخت آن هستند. بنابراین در هر صورت و با هر شرایطی کارفرما موظف به پرداخت آن به نسبت کارکرد شخص در سال (حتی اگر کمتر از یکسال باشد) است.(مطابق ماده قانونی فوق)

 

سایر موضوعات مرتبط با این مقاله را می توانید در صفحات زیر ببینید:

سعید خوشبخت - مشاور رسمی مالیاتی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *