جدیدترین کدینگ حسابداری اکسل و PDF بر مبنای صورتهای مالی جدید و استانداردهای جدید

مقدمه

کدینگ حسابداری را میتوان از اصول اولیه حسابداری مکانیزه دانست. در حسابداری، تراکنش های مالی یک موسسه در قالب بدهکاری و بستانکاری حساب های مختلف به ثبت می رسد. در تعریف ساده و روان کدینگ حسابداری، عبارت است از تعریف سرفصل حساب ها برای شرکت و یا هر نهاد مالی که اولین گام در مکانیزه نمودن عملیات حسابداری و برای استفاده از نرم افزار های حسابداری و مالی در بنگاه اقتصادی ایفا خواهد نمود. در انتهای نوشته لینک دانلود کدینگ حسابداری اکسل در شرکتهای تولیدی، پیمانکاری، بازرگانی و خدماتی برای شما قرارداده شده است.

 

کدینگ حسابداری چیست؟

همانطور که اشاره شد منظور از کدینگ جامع حسابداری نوعی دسته بندی عمومی حساب ها در حسابداری است. علاوه بر کدینگ حسابداری، از حساب های دیگری مانند مراکز هزینه و حساب تفصیلی برای جزئی تر کردن حساب ها و گزارش گیری می توان استفاده کرد.

کدینگ حسابداری جدید | جدیدترین کدینگ حسابداری | دانلود کدینگ حسابداری PDF | دانلود کدینگ حسابداری اکسل | نمونه کدینگ حسابداری صورتهای مالی 98 | نمونه کدینگ حسابداری استاندارد سازمان حسابرسی | دانلود کدینگ جامع حسابداری | دانلود کدینگ جامع حسابداری اکسل | کدینگ حسابداری شرکت تولیدی | کدینگ حسابداری شرکت پیمانکاری بازرگانی خدماتی

 

انواع کدینگ حسابداری

کدینگ حفظی

شیوه ساده بر اساس مختصر نویسی و علامت گذاری در زبان فارسی تعریف شده است. به عنوان مثال عنوان حساب های دریافتنی، کد حفظی “ح _ د” را به آن اختصاص می دهند.

کدینگ توده ای

با این روش کدها می توانند به یک حساب و صرفا جهت استفاده در یک دوره مالی اختصاص داده شوند.

کدینگ وجهی

این شیوه از تخصیص اعداد را می توان یک قرارداد استاندارد برای تخصیص اعداد و کدها به شمار آورد ، چرا که در این روش هر عدد معرف نوع خاصی از حساب ها و زیر مجموعه های هر کدام خواهد بود.

کدینگ پی در پی یا متوالی

در این روش اعداد را به صورت متوالی و به ترتیب پشت سر هم به داده ها اختصاص داده می شود؛ از این روش به کدینگ سریالی نیز یاد میشود.

 

کد دهی سلسله مراتبی(پیشنهادی)

کدینگ سلسله مراتبی روشی با دقت و نظم بالاست که محدودیت در تعداد حساب را ندارد. برای توضیح بیشتر این روش از یک مثال استفاده خواهیم نمود:
در یک سیستم حسابداری برای مثال برای کد دارایی ها عدد ۵۰۵ در نظر گرفته شده است ، در صورتی که شخص حسابدار بخواهد برای دارایی ها ، زیر گروهی اضافه را تعریف کند ، تنها کافیست تا با اختصاص یک رقم اعشار به آن مانند ۵۰۵٫۰۱ این زیر گروه را ایجاد نماید . لذا این روش به صورت مراتبی بدون محدودیت قابلیت بسط خواهد داشت.

 

مثال کدینگ حسابداری، نمونه ساختار عمومی کدینگ سلسه مراتبی حسابداری

سطح اول : گروه حسابها

سطح دوم : حسابهای کل

سطح سوم : حسابهای معین

مثال:

۱  =دارایی های جاری

۱۱۱ =موجودی نقد و بانک

۱۱۱۱ =موجودی ریالی نزد بانک ها

۱۱۱۲ =تنخواه گردان

۱۱۱۳ =موجودی ریالی نزد صندوق

 

بهترین مزیت چیدمان کدینگ بر مبنای آخرین استانداردهای حسابداری و صورتهای مالی جدید

  • استاندارد شدن عملیات واحد مالی
  • حداقل کردن خطای انسانی و سرعت بیشتر در امور ثبت حساب ها و اسناد
  • امکان تهیه دقیق و کامل صورتهای مالی نمونه جدید
  • تهیه گزارشات مدیریتی که به جهت پیشبرد سازمان انجام شود به نحوی که باعث تسهیل این امور گردد.

 

دانلود جدیدترین کدینگ حسابداری بر مبنای آخرین استانداردهای حسابداری و صورتهای مالی جدید

برخی از سوالات متداول:

[sc_fs_multi_faq headline-0=”p” question-0=”کدینگ حسابداری چیست ؟” answer-0=”کدینگ حسابداری، عبارت است از تعریف سرفصل حساب ها برای شرکت و یا هر نهاد مالی برای استفاده از نرم افزار های حسابداری و مالی” image-0=”” headline-1=”p” question-1=”انواع کدینگ حسابداری کدامند؟” answer-1=”کدینگ حفظی-کدینگ توده ای-کدینگ وجهی-کدینگ پی در پی یا متوالی-کد دهی سلسله مراتبی” image-1=”” count=”2″ html=”true” css_class=””]

سعید خوشبخت - مشاور رسمی مالیاتی
دیدگاه کاربران
5 دیدگاه
  • بابک جعفری 28 شهریور 1402 / 4:20 ب.ظ

    سلام وقت بخیر

    سوال بنده این است که آیا استانداری داریم که در مورد کدینگ حسابداری صحبت کرده باشه ( استاندارد حسابداری و استاندارد حسابرسی )که باید طبق استاندارد ایجاد کنیم با بر اساس سلیقه هست؟

    • سعید خوشبخت 30 شهریور 1402 / 8:59 ب.ظ

      سلام وقت شمام بخیر
      یکی از استانداردهایی که میتونه کمکتون کنه استاندارد شماره 1 هست. دقیقا در رابطه با کدینگ چیزی گفته نشده اما الزامهای ایجاد شده در گزارشگری مالی(صورتهای مالی) به خودیه خود یک سری استانداردهای نانوشته رو در تهیه کدینگ ایجاد میکنه. برای تهیه کدینگ پیشنهادم به شما استفاده از صورتهای مالی نمونه سازمان حسابرسی هست.

  • زهرا 16 تیر 1401 / 9:24 ق.ظ

    سلام وقت ببخییر سوال اختصاصی حسابداری دارم اینکه شرکتی که هنوز یک سال فعالیت نداره و هنوز در حال هزینه و تکمیل تجهیزات اداری است و حسابدار رسمی هم ندارند ایا اظهارنامه مالیاتی رو خود کارفرما میتونه پر کنه و قسمت مشخصات حسابدار چیزی ننویسه ؟آیا میتونه دفاتر قانونی رو به صورت سفید ارائه بده؟

  • بهروز 27 مرداد 1400 / 6:32 ب.ظ

    به نام خدا
    تشکر

  • احمد خدابنده 26 مرداد 1400 / 11:22 ب.ظ

    سپاس فراوان و خداقوت بابت این کدینگ کامل . ارادتمند شما

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *