مالیات حق تمبر افزایش سرمایه، مهلت زمانی و جریمه عدم پرداخت آن

مالیات افزایش سرمایه از جمله مالیاتهای مستقیم است. در این مقاله نحوه محاسبه، مهلت قانونی پرداخت آن، جرائم عدم پرداخت و شرکتهای مشمول افزایش سرمایه را مورد بررسی قرار میدهیم. در نهایت کلیه مواد قانونی مربوط نیز در ادامه نوشته شده است. همچنین شما میتوانید از جدیدترین فرم خام قابل ویرایش گزارش توجیهی برای تهیه گزارش افزایش سرمایه استفاده کنید.

شرکت های مشمول حق تمبر افزایش سرمایه + ماده قانونی

مطابق متن ماده 48 قانون مالیاتهای مستقیم شرکتهای مشمول این مالیات بصورت زیر تعریف میشوند:

ماده 48 : سهام و سهم‌الشرکه کلیه شرکتهای ایرانی موضوع قانون تجارت به استثنای شرکت‌های تعاونی براساس ارزش اسمی سهام یا سهم الشرکه به ‌قرار نیم در هزار مشمول حق تمبر خواهد بود. کسور صد (100) ریال هم صد (100) ریال محسوب می‌شود.

 

نرخ مالیات بر افزایش سرمایه شرکت‌ها چند درصد است؟

نرخ مالیات حق تمبر طبق قانون مالیاتی کشور و ماده 48 ق.م.م. معادل نیم در هزار است. برای محاسبه آن باید میزان سرمایه افزایش در نیم (0.5) ضرب و سپس تقسیم بر 1000 شود؛ بنابراین در مجموع میزان افزایش سرمایه در 0.0005 ضرب می‌شود.

 

مثال محاسباتی

برای نمونه اگر شرکتی با سرمایه اولیه 10 میلیون ريال در حال فعالیت باشد و تصمیم به افزایش سرمایه‌ای به میزان 15 ريال بگیرد (سرمایه نهایی 25 میلیون ريال) ، طبق قانون مکلف به پرداخت مالیات مربوط به آن است. میزان مالیات بر افزایش سرمایه مربوط به 15 میلیون ريال با نرخ نیم در هزار (0.0005) محاسبه می‌شود که در اینجا برابر است با:

7,500 ريال = 0.0005 * 15,000,000 = مالیات سرمایه

این در حالی است که اگر شرکتی قبلا میزان سرمایه خود را کاهش داده‌ باشد، در صورت افزایش سرمایه تا میزانی که حق تمبر آن را قبلا پرداخت کرده نیاز به پرداخت مالیات مجدد مربوط به آن نیست.

 

مهلت زمانی پرداخت مالیات افزایش سرمایه شرکت‌ها

در تبصره ماده 48 قانون مالیات‌های مستقیم به شرکت‌های تازه تاسیس در مورد سرمایه اولیه تا دو ماه پس از ثبت قانونی شرکت‌ و به شرکت‌های دیگر در مورد افزایش سرمایه و سهام اضافی تا دو ماه پس از تاریخ ثبت افزایش سرمایه نزد اداره ثبت شرکت‌ها مهلت داده که حق تمبر و مالیات به آن را پرداخت کنند.

تبصره : حق تمبر سهام و سهم‌الشرکه شرکتها باید ظرف دو‌ ماه از تاریخ ثبت قانونی شرکت و در مورد افزایش سرمایه و سهام اضافی از تاریخ ثبت ‌افزایش سرمایه در اداره ثبت شرکتها از طریق ابطال تمبر پرداخت شود. افزایش سرمایه در مورد شرکت‌هایی که قبلا سرمایه خود را کاهش داده‌اند تا‌ میزانی که حق تمبر آن پرداخت شده است، مشمول حق تمبر مجدد نخواهد بود.

 

جریمه عدم پرداخت حق تمبر سرمایه

در صورتی که مالیات افزایش سرمایه در مهلت قانونی پرداخت نشود مشمول جریمه می‌شود. مطابق ماده 51 قانون مالیات‌های مستقیم :

ماده 51 : در صورت تخلف از مقررات این فصل‌، متخلف‌ علاوه بر اصل حق تمبر، معادل دو برابر آن جریمه خواهد شد.

 

جمع بندی نهایی

کلیه شرکتهای مشمول قانون تجارت باید بعد از افزایش سرمایه مالیات حق تمبر به نرخ نیم در هزار را پرداخت کنند. مهلت قانونی دوماه پس از ثبت است. اگر در مهلت مقرر پرداخت نشود جریمه آن معادل دوبرابر مالیات پرداخت نشده است.

 

سایر موضوعات مرتبط با این مقاله را می توانید در صفحات زیر ببینید:

 

سعید خوشبخت - مشاور رسمی مالیاتی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *