جستجو و جایگزینی متن و عدد در یک شیت اکسل

جستجو و جایگزینی پیشرفته متن و عدد در یک شیت اکسل

احتمالا این اتفاق برایتان پیش آمده که قصد داشته باشید متن یا عددی را در اکسل جستجو کنید. شما میتواندی از ویژگی Find & Replace در Excel برای سرچ در شیت یا Workbook اکسل استفاده کنید. حتی میتوانید اطلاعاتی را در اکسل و با رشته متنی و عددی دیگر جایگزین کنید. میتوانید بصورت پیشرفته در اکسل جستجو کنید و از کاراکترهای (*) ستاره، علامت سوال (؟) و اعداد در جستجوی خود استفاده کنید. میتوانید محدوده را در جستجو خود را انتخاب کنید و جستجوی خودتان در اکسل را محدود به ستون، ردیف، شیت و یا ورک بوک کنید. برای این کار میتوانید از فرمول جستجو متن در اکسل استفاده کنید و یا از قابلیت های خود اکسل استفاده کنید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا نحوه جستجو و جایگزینی(Find & Replace) را در اکسل به شما آموزش دهیم.

 

نحوه جستجو یا Search در اکسل

برای پیدا کردن در اکسل کلیدهای Ctrl+F را از روی صفحه کلید فشار دهید یا مسیر زیر را دنبال کنید:

Home > Editing > Find & Select > Find

سپس از پنجره باز شده بر روی Options کلیک کنید:

 

 

1. در کادر Find what ، متن یا نوشته ای را که میخواهید در اکسل جستجو کنید را تایپ کنید.
نکته: شما می توانید از کاراکترهای خاص مثل علامت سوال (؟) ، ستاره (*) ، tilde (~) – در معیارهای جستجوی خود استفاده کنید.
  • از علامت سوال (؟) برای یافتن هر کاراکتر منفرد استفاده کنید – به عنوان مثال ” s?t ” هر دو متن “sat” و “sit” را پیدا میکند.
  • از ستاره (*) برای یافتن هر تعداد کاراکتر استفاده کنید – به عنوان مثال ” s*t ” هر دو متن “sat” و “started” را پیدا میکند.
  • از tilde (~) به دنبال (؟)، (*) برای یافتن علامت سوال، ستاره یا سایر نویسه های خاص(برای زمانیست که شما میخواهید کاراکتر (*) ، (؟) و (~) را سرچ کنید و به اکسل بفهمانید هدف ما سرچ کردن این کاراکتر است نه اعمالی که در اکسل برای آن تعریف شده)
2. بر روی Find All یا Find Next کلیک کنید تا جستجو انجام شود.

 

گزینه های جستجوی پیشرفته در اکسل

شما میتوانید بر روی دکمه <<Options کلیک کنید و قابلیت های زیر را معرفی کنید:
Within: برای مشخص کردن اینکه جستجو در یک Sheet اکسل انجام شود یا در تمام Workbook اکسل
Search: نحوه جستجو کرد در اکسل را میتوان مشخص کرد، که جستجو بصورت ردیفی صورت گیرد یا بصورت عمودی (این قابلیت در شیت های که تعداد داده های آن زیاد است خیلی مفید است)
Look in: برای این است که بتوانید مشخص کنید که جستجو در کدام قسمت اکسل انجام گیرد که شما میتوانید Formulas ، Values ، Notes یا Comments را انتخاب کنید.
Match case: اگر میخواهید حالت حساس بودن به حروف کوچک و بزرگ را فعال کنید.
Match entire cell contents: فعال کردن این گزینه باعث میشود که هر سلولی که دقیقا همان عبارت داخل آن هست به عنوان نتیجه نمایش داده شود، در حالت غیر فعال این گزینه اگر علاوه بر رشته متنی مورد نظر ما متن دیگری در سلول وجود داشته باشد بازهم جستجو صورت میپذیرد.
4. اگر می خواهید متن یا اعدادی را با قالب بندی خاص جستجو کنید ، روی Format کلیک کنید و سپس انتخاب خود را در کادر باز شده Find Format انجام دهید. مثلا میخواهیم تمام کلمات Car با رنگ قرمز و فونت Bnazanin را پیدا کنیم.
نکته: اگر می خواهید سلول هایی پیدا کنید که فقط با یک قالب خاص مطابقت داشته باشند، میتوانید همه اطلاعات کادر Find what را حذف کنید و سپس یک قالب خاص را به عنوان نمونه انتخاب کنید. همچنین میتوانید اطلاعات فرمت خود را از یک سلول بگیرید برای اینکار روی فلش کنار دکمه Format کلیک کنید، روی Select Format From Cell کلیک کنید و سپس روی سلولی که قالب بندی مورد نظرمان را برای جستجوی دارد کلیک کنید.

 

نحوه جایگذاری یا Replace در اکسل

برای جایگذاری در اکسل کلیدهای Ctrl+H را از روی صفحه کلید فشار دهید یا مسیر زیر را دنبال کنید:

Home > Editing > Find & Select > Replace

سپس از پنجره باز شده بر روی Options کلیک کنید:

 

 

1. در کادر Find what متن یا اعدادی را که می خواهید پیدا کنید تایپ کنید ، یا روی پیکان موجود در کادر Find what کلیک کنید و سپس یک مورد جستجوی اخیر را از لیست انتخاب کنید. در کادر Replace with متن یا شماره هایی را که می خواهید برای جایگزینی متن جستجو استفاده کنید وارد کنید.
نکته: شما می توانید از کاراکترهای خاص (؟) ، (*) و (~) همانند مطالب گفته شده در قسمت “جستجو در اکسل” در این قسمت نیز استفاده کنید.
2. روی Replace All یا Replace کلیک کنید.

گزینه های جایگزینی(Replace) پیشرفته در اکسل

شما میتوانید بر روی دکمه <<Options کلیک کنید و قابلیت دقیقا قابلیت هایی که در بالا برای جستجو در اکسل گفته شد را استفاده کنید.

نکته: کلیه گزینه های مرتبط با جستجوی یک قالب یا فرمت خاص در اکسل مانند مطلب گفته شده در بالا (جستجو در اکسل) میباشد.

سعید خوشبخت
دیدگاه کاربران
5 دیدگاه
  • مهراز 11 خرداد 1402 / 10:31 ب.ظ

    // چطوری توی اکسل و با استفاده از find and replace اول همه شماره هایی که فقط 4 رقم هستند و فقط با ۹ شروع میشن، عدد صفر رو اضافه کنم؟توی اکسل چه کاراکتری رو باید توی تب find and replace بزنم که اول مجموعه ای از اعداد که همگی 4 کاراکتر هستند و با عدد 9 شروع میشن رو با عدد دلخواه جایگزین کنم؟ وقتی ستاره رو میزنم کل اعداد رو شامل میشه.
    مثلا میخوام اینا رو :
    9876
    9956
    9567

    با اینا جایگزین کنم :
    09876
    09956
    09567

  • رضا 16 بهمن 1401 / 2:13 ب.ظ

    سلام. در اکسل میشه یک سری اعداد رو فقط بخشی از اونها رو جایگزین کرد؟ مثلا یک سری کد ملی که همگی با 35 شروع میشه، ابتدای اون صفر اضافه کنیم؟
    در جستجو میشه با ستاره همه رو پیدا کرد ولی آیا جایگزینی بخشی از کلمه یا عدد امکان داره؟

    • سعید خوشبخت 16 بهمن 1401 / 6:56 ب.ظ

      سلام، بله دقیقا. با استفاده از روش گفته شده میشه این کارو انجام داد

  • Seyyed 14 شهریور 1401 / 5:35 ب.ظ

    سلام وقت بخیر من یک متن دارم که داخل متن من چند تا عدد هست. میخوام در اکسل از من اعداد بگیره و جایگزین کنه اون عددا رو داخل متن
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • سعید خوشبخت 15 شهریور 1401 / 12:53 ق.ظ

      سلام دوست عزیز
      راه های انجام اینکار زیاده، ولی ساده ترین اون استفاده از دستورات متنی خودِ اکسل هست. شما میتونید با & چنتا رشته رو بهم متصل کنید
      یا در آفیس ۲۰۱۹ به بالا از دستور CONCAT استفاده کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *